Voor 22:00 besteld, vandaag (tracked) verzonden
100 dagen bedenktijd
100 dagen bedenktijd

Door Estelle, 30 september 2021

Review Fitbit Charge 5

Design

Ten opzichte van zijn voorganger is de Fitbit Charge 5 toch wel veranderd, ook qua design. Zo heeft de nieuwe Fitbit een kleurenscherm gekregen, die het jou makkelijker maakt om informatie van het scherm te lezen. het horloge is daarnaast ook 10% slanker dan de Fitbit Charge 4, waardoor het een subtieler design heeft. Daarnaast heeft de activity tracker de gebruikelijke touchsceen en touchknop aan de zijkant om door het menu en data te kunnen scrollen.

Welke bandjes passen op de Fitbit Charge 5?

De Fitbit Charge 5 heeft een nieuwe maat bandjes. Dit betekend dus dat je geen Charge 4 bandjes kunt gebruiken voor je Charge 5. Bekijk al onze Fitbit Charge 5 bandjes zodat je zeker weet dat je een bandje hebt die past.

Functies

De functies van de nieuwe Fitbit is natuurlijk ook belangrijk om te weten. Laten we beginnen met Fitbit Pay, want hiermee koppel je de Fitbit aan je bankrekening en kun je dus gemakkelijk betalen met jouw horloge. Je hoeft enkel je Fitbit te leggen op de pinautomaat en tada je hebt betaald! Natuurlijk als er wel genoeg geld op je rekening staat ;)... Maar hoe handig is dit?!

Daarnaast heeft de Fitbit Charge 5 ook een ingebouwde GPS die jou de weg wijst tijdens jouw rondje hardlopen of fietsen. Je kunt op de Fitbit nauwkeurig zien waar je bent, hoe ver je hebt gelopen en wat je tempo is. Je krijgt dus een duidelijk inzicht in jouw training prestaties. Én je telefoon heb je dus niet nodig om dit te kunnen aflezen.

In de nieuwste Fitbit zit ook een EDA-sensor, maar wat is dat? Dit is de sensor die jouw stresslevel meet aan de hand van metingen van de zweet die je uitstoot, je temperatuur en elektrische signalen die door je lichaam heen gaan vanuit je hersenen. Dit klinkt erg technologisch, maar dat is het eigenlijk dus ook! Met de Fitbit Charge 5 heb je dus een mooi stuk technologie om je pols!

Qua batterijduur is de Fitbit Charge 5 niet heel erg veranderd ten opzichte van zijn voorganger. De batterijduur gaat lang mee, want je kan namelijk tot wel zeven dagen genieten van de functies van jouw Fitbit na 1 keer opladen. Natuurlijk hangt de accuduur wel af van welke functies je gebruikt, maar in ieder geval gaat de nieuwe Fitbit lang mee zonder hem elke keer te moeten opladen. Ook meet de Fitbit Charge 5 jouw zuurstofgehalte in je bloed op aan de hand van de Sp02 sensor.

Voor- en nadelen van de nieuwste Fitbit Charge 5

VoordelenNadelen
6 maanden gratis Fitbit PremiumGeen hoogtemeter
ECG-app ondersteuningGeen interne muziekopslag
EDA sensor
Kleurendisplay
Ingebouwde GPS
Lange batterijduur

ECG app

Deze app is ideaal om erachter te komen wat je hart doet tijdens je activiteiten. De Fitbit Charge 5 draait handige rapporten uit, waarin je dingen kunt herkennen en ook artsen kan helpen om een oplossing te vinden voor jouw problemen.

EDA sensor

Wat ook zeker een voordeel van de Fitbit Charge 5 is de EDA sensor, want je kan hiermee jouw stresslevel zien gedurende dag. Je kan dus zien wanneer je stressniveau omhoog gaat. Wat het voordeel van deze functie is, dat je weet wanneer je in de stress schiet, door wat voor situatie en je kan er de volgende keer opletten. Én wordt je er bewust van en kun je er dus uiteindelijk iets aan doen.

Kleurendisplay

Zoals eerder al genoemd heeft de Fitbit Charge 5 een kleurenscherm gekregen, waardoor alle informatie makkelijker te lezen is op het scherm. Daarnaast ziet het er ook meer fancy uit. Het scherm creëert een extra dimensie aan de Fitbit Charge 5 en zorgt voor meer vrijheid qua animatie om te bekijken.

Ingebouwde GPS

Ook is de ingebouwde GPS een voordeel van de Fitbit Charge 5, want je hoeft met deze activity tracker niet meer je telefoon mee te nemen als je een rondje gaat hardlopen of fietsen bijvoorbeeld. De Fitbit Charge 5 is dus een prima accessoire om mee te sporten!

Lange batterijduur

Zoals we ook al eerder hebben vermeld gaat de batterij van de nieuwe Fitbit erg lang mee. Bij normaal gebruik kan die zo'n 7 dagen meegaan bij één keer opladen, hoe ideaal?! Daarnaast laad de Fitbit Charge 5 snel op dus doe je hem in de lader en vervolgens gaat douchen, is die goed opgeladen voor de hele dag. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een lege batterij einde van de dag, dat lijkt ons wel een opgelucht gevoel.

Geen hoogtemeter

De Fitbit Charge 5 kan wel het aantal trappen tellen, maar er zit geen hoogtemeter in de activity tracker ingebouwd. Helaas kan je dus niet op het scherm het hoogteverschil zien als je lekker aan het wandelen bent in de bergen. Is het een must voor jou dat je horloge het hoogteverschil laat zien? Dan is de Fitbit Charge 5 niet de smartwatch die jij zoekt.

Geen interne muziekopslag

Je kan op de Fitbit Charge 5 je muziek bedienen via Spotify, maar op het horloge zit geen interne muziekopslag. Dit houdt dus in dat wanneer je muziek wilt luisteren je een ander apparaat nodig hebt. Dit kan dus wel een nadeel zijn, want de Fitbit Charge 5 kan eigenlijk goed functioneren zonder telefoon tijdens jouw workout maar dus niet als je muziek wilt luisteren. Én zeg nou eerlijk, iedereen wilt toch muziek luisteren tijdens een rondje hardlopen of fietsen?

Specificaties van de Fitbit Charge 5

MerkFitbit
TypeCharge 5
ArtikelnummerFB421BKBK
EAN0810038855868
Garantie2 jaar
WaterbestendigheidTot en met 50 meter diepte
DisplayAMOLED
TrappentellerJa
StappentellerJa
ECG-app ondersteuningJa
StressmetingJa
NFCJa
Fitbit premiumDe eerste zes maanden gratis
Batterijduur7 dagen bij normaal gebruik
TouchscreenJa
Minimale polsomtrek130 mm
Maximale polsomtrek210 mm
Sp02 sensor Ja

Kortom..

De Fitbit Charge 5 is weer een stap verder dan zijn voorganger. Hij houdt je hart in de gaten met de ECG functie, hij meet je stress door de EDA sensor, je kunt met het horloge betalen zonder je telefoon erbij te pakken en je kan ook onder water tot 50m diepte.

Er passen geen andere Fitbit bandjes op de Charge 5. De Fitbit Charge 5 heeft zijn eigen unieke bandmaat. Fitbit Charge 5 bandjes zijn dus niet uitwisselbaar met een ander model Fitbit.

Het is eigenlijk een compleet horloge, maar als je op zoek bent naar een smartwatch die ook de hoogte meet dan is die helaas niet voor je geschikt!