Gratis verzending
Voor 22:00 besteld, morgen in huis
100 dagen bedenktijd
Gratis verzending
Voor 22:00 besteld, morgen in huis
100 dagen bedenktijd

Door Johnno van den Brink, 18 december 2023

Kan Galaxy Watch niet koppelen

Als je Galaxy Watch niet met je telefoon kan koppelen, is dat uiteraard vervelend. Gelukkig zijn er diverse oplossingen voor dit probleem. Probeer bijvoorbeeld eerst om de smartwatch opnieuw te starten, net als je smartphone. Werkt dit niet? De oplossing is dan vaak om een fabrieksreset op de Galaxy Watch uit te voeren. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Hoe koppel ik mijn Galaxy Watch met mijn telefoon?

Heb je net een nieuwe Galaxy Watch gekocht? Je moet deze dan uiteraard koppelen met je telefoon, wat gelukkig niet al te moeilijk is. De twee apparaten moeten hiervoor beide ingeschakeld zijn, anders kunnen ze geen verbinding maken. Ook moet Bluetooth ingeschakeld worden. In principe is dat alles, maar we leggen het graag nog wat simpeler uit. Gebruik daarom dit stappenplan om je Galaxy Watch en smartphone te verbinden:

  1. Leg de smartwatch en smartphone bij elkaar in de buurt.
  2. Schakel op je telefoon Bluetooth in als je dit nog niet hebt gedaan.
  3. Schakel ook op je Galaxy Watch Bluetooth in.
  4. Het horloge maakt dan normaliter verbinding met je mobiel.

Het kan gebeuren dat je Galaxy Watch geen verbinding maakt met je telefoon. Open dan de Galaxy Watch/Wearable app op je smartphone. Je zou hier het horloge als verbonden apparaat moeten zien. Is dit niet het geval? Reset de smartwatch dan en volg de bovenstaande stappen nogmaals.

Waarom maakt mijn Galaxy Watch geen verbinding met mijn telefoon?

Als je Galaxy Watch niet wil koppelen met je telefoon dan kan dit meerdere redenen hebben. Het kan bijvoorbeeld dat je Bluetooth niet hebt ingeschakeld op je smartwatch of smartphone. Door dit simpelweg aan te passen, los je het probleem dan op. Het kan echter ook komen door veel draadloze interferentie, al gebeurt dit niet heel vaak.

Je ervaart mogelijk ook problemen als je je Galaxy Watch wilt koppelen met een iPhone. Deze twee apparaten gaan namelijk niet goed samen. De Samsung Galaxy Watch 4 kan bijvoorbeeld niet verbinding maken met een iPhone. Controleer daarom altijd of de smartwatch compatibel is met je smartphone voordat je het horloge koopt. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan!

Oplossingen voor als een Galaxy Watch niet kan koppelen

Oké, het is dus niet echt mogelijk om een oplossing te vinden voor als je Galaxy Watch geen verbinding kan maken met een iPhone. Deze apparaten zijn gewoon niet compatibel. Toch zijn er voor veel andere oorzaken van de koppelingsproblemen gelukkig wel oplossingen. Kan je Galaxy Watch niet koppelen met je telefoon? Probeer dan de volgende potentiële oplossingen!

Oplossing 1: Koppel op de juiste manier

Het koppelen van een Galaxy Watch met een telefoon gaat wel eens mis doordat de instructies simpelweg niet juist worden gevolgd. Voorkom dit door eerst de Galaxy app te openen op je smartphone. Je ziet dan een scherm waarin je het horlogemodel moet selecteren. Volg ook de getoonde instructies.

Het zou kunnen dat je dan nog Bluetooth moet inschakelen op je telefoon. Doe dit en wacht dan een tijdje. Het horloge maakt in de tussentijd verbinding met je smartphone. Hopelijk werkt deze methode om het koppelingsprobleem op te lossen, al is dat helaas niet altijd het geval. Gelukkig zijn er nog meer geschikte oplossingen, lees snel verder!

Oplossing 2: Start de apparaten opnieuw op

We raden je aan om dan eerst een simpele oplossing te proberen: start zowel je telefoon als je Galaxy Watch opnieuw op. Je weet waarschijnlijk wel hoe je dit bij je smartphone doet, maar bij je horloge is dit mogelijk een ander verhaal. Houd de Home/Power/Apps-knop ingedrukt op je Galaxy Watch. Je ziet dan een lijst met opties, selecteer Uitschakelen/Power off.

Je Galaxy Watch schakelt zichzelf dan automatisch uit. Wacht een tijdje totdat dit proces is afgerond en houd dezelfde knop vervolgens weer ingedrukt. Doe dit totdat je op het scherm van je horloge het logo van Samsung ziet verschijnen. Dit betekent dat je smartwatch aan het opstarten is.

Oplossing 3: Update de Galaxy Wearable-app

Het probleem kan echter ook liggen bij de Galaxy Wearable-app. Gebruikers merken vooral gedoe als ze de app al een tijdje niet voorzien hebben van updates. Werk dit bij door de Google Play Store of App Store te openen. Zoek de Galaxy Werable-app en check of je deze kunt updaten. Wacht even tot de installatie van de update en probeer het horloge dan weer te verbinden met de telefoon.

Oplossing 4: Check het batterijniveau

Ondervind je vervolgens nog steeds problemen bij het verbinden van je Galaxy Watch met je smartwatch? Mogelijk komt dit doordat een van de twee apparaten of zelfs beide een bijna lege batterij hebben. Gelukkig heeft dit een eenvoudige oplossing: laad ze simpelweg op.

Dit is sowieso een aanrader als de accu bijna leeg is, aangezien Samsung aanbeveelt om de apparaten te koppelen als het batterijniveau minstens 25 procent is. Overigens is het ook een goed idee om de batterijbesparende modus uit te schakelen op zowel je Galaxy Watch als je smartphone.

waarom galaxy watch geen verbinding

Oplossing 5: Schakel Bluetooth in

Dit kan bijna niet het probleem zijn, maar toch gebeurt het nog wel eens dat je Galaxy Watch niet kan koppelen omdat je Bluetooth al dan niet per ongeluk hebt uitgeschakeld. Dit kan het geval zijn op het horloge, maar ook op je telefoon. Schakel dus altijd Bluetooth in als je de twee apparaten wilt verbinden en samen wilt gebruiken. Gebruik deze stappen:

Bluetooth inschakelen op Android

Bluetooth inschakelen op iPhone

Bluetooth inschakelen op Galaxy Watch

Ga naar Instellingen.

Ga naar Instellingen.

Ga naar Instellingen.

Ga naar Verbindingen.

Ga naar Bluetooth.

Ga naar Verbindingen.

Ga naar Bluetooth.

Zet de schakelaar aan.

Ga naar Bluetooth.

Zet de schakelaar aan.

 

Zet de schakelaar aan.

Zodra je deze stappen hebt doorlopen, moet je de twee apparaten binnen tien meter van elkaar houden. Ze verbinden dan met elkaar. Ten meter is namelijk het verbindingsbereik van Bluetooth.

Oplossing 6: Update de apparaten

Daarnaast is het soms ook nodig om zowel je telefoon als horloge te updaten. Zo zorg je ervoor dat ze goed werken en voorzien zijn van de nieuwste functies. Dat doe je met behulp van deze stappen:

Android updaten

iPhone updaten

Galaxy Watch updaten

Ga naar Instellingen.

Ga naar Instellingen.

Open de Galaxy Wearable-app op de verbonden telefoon.

Ga naar Software-update.

Ga naar Algemeen.

Selecteer Watch Software-update.

Ga naar Downloaden.

Ga naar Software-update.

Tik op Downloaden.

Oplossing 7: Koppel de apparaten los

Als ook deze methode niet werkt, kan het een goed idee zijn om de twee apparaten los te koppelen. Open hiervoor de Galaxy Wearable-app. Tik op het pictogram met drie balkjes en selecteer Verbinding verbreken/Disconnect. Staar hier Connect of iets dergelijks? De verbinding is dan al verbroken. Tik hierop op de smartwatch te koppelen met je smartphone, waarvoor je de eerder genoemde stappen moet volgen.

Oplossing 8: Wis de cache

Deze potentiële oplossing kun je alleen op Android-telefoons gebruiken. Koppel je je Galaxy Watch met een iPhone? Deze methode lost het probleem dan sowieso niet op. Anders kun je dus proberen om de cache van Galaxy Wearable-app te wissen. Hoe je dit doet, lees je in het onderstaande stappenplan:

  • Ga naar Instellingen.
  • Tik op Apps.
  • Selecteer de Galaxy Wearable-app.
  • Tik op Opslag
  • Druk op de knop ‘Cache wissen’.
  • Start je telefoon opnieuw op.

Als je smartphone is opgestart en je Galaxy Watch er ineens weer verbinding mee maakt, weet je direct dat het probleem is opgelost!

Oplossing 9: Verbind met een nieuwe telefoon

Je kunt je Galaxy Watch niet op de normale manier met een telefoon koppelen als deze eerder al verbonden was met een andere smartwatch. In plaats daarvan moet je op je smartwatch juist de functie Verbinden met nieuwe telefoon/Connect to new phone gebruiken.

Hiervoor moet je op je Galaxy Watch naar de Instellingen gaan. Scroll naar beneden en druk dan op Verbinden met nieuwe telefoon of de Engelse variant hiervan. Je horloge wordt dan eerst gereset. Vervolgens kun je de eerder genoemde methode gebruiken om je Galaxy Watch te koppelen met je nieuwe smartphone.

Oplossing 10: Reset je horloge

Werken echt alle oplossingen niet die we in dit artikel hebben genoemd? Je hebt dan nog één optie: het resetten van je Galaxy Watch. Open hiervoor de Instellingen op je horloge. Ga naar Algemeen en selecteer dan Reset. Je smartwatch zal zich dan resetten en terugkeren naar de fabrieksinstellingen. Probeer vervolgens om de Galaxy Watch te koppelen met je telefoon.

Neem contact op met Samsung of de verkoper

Als alle oplossingen voor als je Samsung Galaxy Watch niet kan koppelen met je telefoon niet werken, is het een goed idee om contact op te nemen met de fabrikant of de verkoper. Het zou kunnen dat zij nog meer manieren weten die je kunt proberen om het probleem te fixen. Dit is echter waarschijnlijk niet het geval.

Het zou echter wel kunnen dat je Galaxy Watch gerepareerd moet worden. Je moet de smartwatch dan opsturen en vervolgens krijg je deze weer terug of ontvang je een vervanger. Mogelijk moet je hier wel voor betalen, houd hier rekening mee.

Het probleem kan echter ook bij je smartphone liggen. Je doet er dan goed aan om deze te laten repareren, aangezien dit ervoor kan zorgen dat je je Galaxy Watch toch weer met je telefoon kunt koppelen. Dit kost uiteraard wel geld, bepaal zelf of je dit het waard vindt of niet.

Veelgestelde vragen over kan Galaxy Watch niet koppelen 

Kan horloge niet verbinden met telefoon?

Als je je horloge niet kunt koppelen met je telefoon is de beste optie over het algemeen om de smartwatch terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Dit lost dit probleem vaak op. Soms is dit niet eens nodig en hoef je het horloge alleen maar opnieuw op te starten.

Hoe koppel ik mijn Samsung Watch aan mijn telefoon?

Om je Galaxy Watch aan je telefoon te koppelen moet je eerst de Galaxy wearable app openen. Tik hier op instellingen en selecteer dan Aansluiting horloge. Je moet dan de schakelaar verschuiven, zo activeer je Verbinding op afstand.

Kan Galaxy Wearable niet gebruiken?

Probeer je Galaxy Watch eerst opnieuw op te starten als deze niet wil koppelen met je telefoon. Werkt dit niet? Voer dan een fabrieksreset uit. Ga hiervoor naar Instellingen. Selecteer hier eerst Algemeen en vervolgens Reset. Je moet dan alleen nog op het vinkje tikken. Hopelijk kun je je Galaxy Wearable dan weer gebruiken!

Conclusie

Als je Galaxy Watch niet kan koppelen met je telefoon zijn er dus veel potentiële oplossingen. We raden je aan om te beginnen met het opnieuw opstarten van beide apparaten. Mocht dit niet werken, zet dan het horloge terug naar de fabrieksinstellingen en verbind het dan nogmaals met je smartphone. Werkt ook deze methode niet? Probeer dan de andere oplossingen die we in dit artikel hebben genoemd.

Laat een reactie achter

* Verplichte velden