Gratis verzending op alle bestellingen (NL & BE)
Voor 22:00 besteld, vandaag (tracked) verzonden
100 dagen bedenktijd

Krijg automatisch 50% korting op het tweede bandje Krijg automatisch 50% korting op het tweede bandje

Gratis verzending op alle bestellingen (NL & BE)
Voor 22:00 besteld, vandaag (tracked) verzonden
100 dagen bedenktijd

Krijg automatisch 50% korting op het tweede bandje Krijg automatisch 50% korting op het tweede bandje

Door Johnno van den Brink, 25 augustus 2021

Hoe lang zit er Garantie op een Fitbit?

Hoewel er geen wettelijke garantietermijn bestaat in het Nederlandse wetboek, moet een product zo lang mee gaan als je ervan kan verwachten. 

Een elektronica apparaat, zoals een Fitbit komt in Europa in ieder geval met 2 jaar fabrieksgarantie. Volgens de wet heb je "recht op een deugdelijk product". Als het product niet (meer) deugt hoort het vervangen of gerepareerd te worden zonder kosten voor de eindgebruiker. 

Als je de Fitbit buiten Europa hebt gekocht, is de garantietermijn 1 jaar. Binnen dit jaar worden alle kosten aan reparatie en vervangen door de fabrikant bekostigd. Na 1 jaar kunnen de reparatiekosten bij de consument in rekening worden gebracht. 

Hoe lang is de garantieperiode van jouw model Fitbit? 

In Nederland worden de volgende Fitbit modellen geleverd met 2 jaar fabrieksgarantie:

  • Fitbit Versa
  • Fitbit Versa 2
  • Fitbit Versa 3
  • Fitbit Sense
  • Fitbit Charge 2
  • Fitbit Charge 3
  • Fitbit Charge 4
  • Fitbit Sense
  • Fitbit Inspire
  • Fitbit Luxe

Ook na de garantieperiode kun je aanspraak maken op een kosteloze reparatie. Je hebt namelijk ten alle tijden recht op een product dat deugd.

Wil je na de fabrieksgarantie kans maken op een kosteloze reparatie of vervanging? Dan zal hier een gerechtelijke uitspraak voor nodig zijn. 

Hoeveel jaar gaat een Fitbit mee? 

Het varieert enorm hoelang je met een Fitbit kunt doen. Er zijn gebruikers die claimen inmiddels 11 jaar met dezelfde Fitbit te doen! Toch zijn er ook gebruikers die na 12 maanden al problemen ervaren met bijv. de Fitbit Flex lijn. 

Als ik een schatting zou maken, zien wij de meeste gebruikers zo'n 4 jaar doen met een Fitbit. Na deze 4 jaar is het meestal nog een gebruikersfout waarom een Fitbit defect raakt of zelfs zoek raakt! 

Hoe betrouwbaar is een Fitbit? 

Fitbit is inmiddels een begrip in de wereld van tracker watches die je beweging meten. Met de jaren ervaring zijn de actuele Fitbits ook koplopers in duurzaamheid en gaan ze erg lang mee. 

Onze schatting is dat de gemiddelde Fitbit zo'n 4 jaar mee gaat, een gemiddeld bandje gaat ongeveer 1 jaar mee bij normaal gebruik. De batterijduur is afhankelijk van het model en kan tot 10 dagen mee gaan. 

Hoelang gaat een origineel Fitbit bandje mee? 

fitbit bandjes

Fitbit is één van de weinige fabrikanten die garantie geeft op het breken van een bandje. Het verschilt per oorzaak of jouw bandje binnen de garantie vervangen kan worden. 

Heb je een gebarsten of gebroken Fitbit bandje? Dan kun je hier een claim indienen bij Fitbit! Deze optie is alleen beschikbaar voor gebruikers uit Europa, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. 

Liever een nieuw Fitbit bandje morgen in huis? 

Een claim indienen om garantie te verkrijgen van Fitbit kan een hoop tijd kosten. Wanneer je bij ons een nieuw Fitbit bandje besteld, heb je deze vaak morgen nog in huis én zonder verzendkosten! 

Zo vervang je het bandje

Of je nu een bandje via de fabrieksgarantie hebt verkregen of er één bij ons hebt besteld, hij zal toch bevestigd moeten worden. Eerder schreven wij een gedetailleerde handleiding voor het verwisselen van een Fitbit bandje.

Fitbit kapot tijdens de garantie, dit kun je doen.

Als je Fitbit defect raakt in de periode van 2 jaar fabrieksgarantie, heb je in principe recht op een kosteloos herstel of omruiling (afhankelijk van de oorzaak van het defect). 

Om garantie te claimen voor een defecte Fitbit neem je contact op met Fitbit, de winkel of webshop waar je de Fitbit hebt besteld. Afhankelijk van de "customer service" kan een omruiling of reparatie binnen 5 werkdagen zijn afgewerkt. 

Online gekocht in een webshop

Als je de Fitbit online hebt gekocht, dien je het retourbeleid even door te nemen. Elke online bestelling mag binnen 14 dagen worden geretourneerd zonder reden. 

Bij de grotere online webshops heb je vaak de mogelijkheid om tot 30 dagen terug te sturen. 

Valt jouw Fitbit buiten de retourperiode? Dan neem je contact op met jouw leverancier en/of Fitbit om naam hun manier van garantiebehandeling te vragen. 

Gekocht in een fysieke winkel

Als je een Fitbit hebt gekocht in een winkel is de eerste stap contact opnemen met de winkel. Onderzoek wijst uit dat je het best naar de winkel toe kunt gaan en niet telefonisch contact kunt opnemen. Als je in de winkel staat, wordt je direct geholpen. 

In veel gevallen neemt de winkel jouw Fitbit in ter reparatie en behandelen het reparatieproces. 

Een andere oplossing is het doorverwijzen naar Fitbit. Sommige winkels hebben mindere service wat resulteert in een direct contact tussen consument en Fitbit. Je hebt het in dit geval wel gelijk zelf in de hand! 

Tip: Neem contact op met Fitbit via social media

Grote bedrijven die hun naam hooghouden, reageren vaak sneller wanneer je openbaar contact opneemt via social media. Ze zullen je eerder helpen dan wanneer je een mailtje stuurt, omdat meer klanten het kunnen zien! 

Een langere garantieperiode afsluiten voor een Fitbit

Fitbit biedt geen langere garantieperiode aan, je moet het doen met de standaard fabrieksgarantietermijn van 2 jaar. Wel kun je externe verzekeringspartijen vragen om een verzekering af te sluiten voor elektronica. 

Bekijk het retourbeleid

Voor je een product wilt retourneren naar Fitbit is het verstandig even het retourbeleid door te lezen. In het retourbeleid vind je precies voor welke redenen een Fitbit wél en niet in behandeling wordt genomen. 

 

Reacties

  • Door Thea Wubben, 25 augustus 2021

    Het is nu mijn tweede Fitbit die net 1 maand buiten de garantie periode defect is kan toeval zijn maar twijfel. Ga niet eer eer een derde kopen.

  • Door Anja, 25 augustus 2021

    Heb hetzelfde euvel als de dames hierboven, bandje afgebroken minuscul dingetje is kapot , de garantie was 1 maand afgelopen, kon €35 korting krijgen , dit is te gek voor woorden, fabrieksfoutje ?

  • Door Kees Machielsen, 25 augustus 2021

    Mijn bandje is afgebroken aan de horloge zelf, aan het klokje? Bandje kan niet meer bevestigd worden, heb de febit4 pas 15 maanden?

  • Door Margot Meijer, 25 augustus 2021

    Hey Annelies,

    Wij hebben jouw reactie gezien onder onze blogpost. Wat vervelend dat je bandje stuk is, heb je deze bij ons besteld?

    Ik hoor graag van je!

    Groet,
    Margot
    Klante...

  • Door Annelies Goossen, 25 augustus 2021

    Ik heb mijn Fitbit 4 nog geen 1.5 jaar en mijn bandje is gewoon al afgebroken aan het klokje zelf waarom zit hier geen garantie op???
    Dit is toch wel heeeeel snel kapot

Laat een reactie achter

* Verplichte velden